15.1.08

Mänguline võõrkeeleõpe

Eelmisel aastal detsembrikuus õnnestus mul osaleda 2-päevalisel „Mängulise võõrkeeleõppe“ kursusel Tallinnas. Kuna olen vene keele õpetaja siis hindan väga igasuguseid võõrkeeleõppe kursuseis sest just vene keele õpetajatele on väga vähe enesetäienduseks mõeldud koolitusi. See koolitus jättis väga meeldiva ja kasuliku mulje. Seda tänu väga toredale ja fantaasiarikkale, suure kogemusega koolitajale Age Tammele ja kursusel käsitletud teemadele:
- kolmefaasiline mõtlemine ja õppimise mudeli tutvustus;
- parimad soojendus- ja energiaharjutused võõrkeeletundides;
- erinevate õpioskuste arendamine aktiivõppemeetoditega;
- tekstide tõhusust soodustavad meetodid;
- haaravad õppemängud erinevate osaoskuste arendamiseks;
- õppimine kirjutamise kaudu, graafilised vahendid

Enamus võtteid, mida koolitaja tutvustas olid tegelikult juba varemõpitud ja läbitehtud, kuid meenutamiseks ja värskendamiseks olid väga head. Mõnus meetodite äratundmisrõõm ja aktiivne osalemine koolitusel enne jõule andis minu vene keele tundidele juurde taas erksust ja uusi ideid.
Kõiki meetodeid ma muidugi ei hakka siin kirja panema aga mõned lihtsad võtted siiski.
Rühmadeks jagamise võtted:
Laias laastus võib rühmi moodustada kolmel viisil:
- juhendaja poolt moodustatud juhuslikud rühmad;
- osaliselt või täielikult juhendaja poolt kindlaksmääratud koosseisuga rühmad;
- õppijate endi poolt moodustatud rühmad

Juhuslike rühmade moodustamise jaoks saab ksutada erinevaid võtteid:
1. LOENDAMINE- näiteks nime- või sünnipäevarivi ja 1-2-3 loe (see meetod on alati kasutatav kui muid vahendeid pole) Tasub meeles pidada, et kui ütelda 3.ks loe, siis saab 3 rühma, mitte kolmeliikmelised rühmad.
2. VÄRVID- valida erivärvilisi pabereid, pliiatseis, mängunuppe, kommid ja siis moodustada rühmad samade värvidega inimestest.
3. RIBASTATUD FOTO VÕI POSTKAART- eriti on hea teemaga sobiv pilt kokku panna.
4. MÄNGUKAARDID- rühmad võib moodustada mastide järgi, ümberjagamisel võib panna soldatid ja emandad kokku jm.
5. VANASÕNAPAARID, TSITAADID, ANEKTOODID- pooleks tehtud, ettelugemisel paarid kokku.
6. ANAGRAMMID- näit. Teele Seik st eesti keel, Eva Lenek st vene keel- eri ained kokku.

Aktiivõppemeetod TUBA
Selle meetodiga võib alustada uut teemat, kinnistada või teha kokkuvõte teemast. Õpetaja joonistab tahvlile ruumilise toa ja ülaserva kirjutab teema (näit: esemed ja asjad minu ümber kodus).
Õpilased käivad ühekaupa tahvli juures, joonistavad ühe eseme ja nimetavad vastava võõrkeele ainetunni keeles.
Kui esemed on joonistatud siis loetakse veel koos tõlkega tahvli pealt ette.
Võib korrata eessõnu ja käändeid( laud on tooli ees, lamp on laua kohal), moodustada lauseid, nimetada esemeid koos omadussõnadega…
Meetodi lõpetuseks käivad õpilased taas ühekaupa tahvli juures ja kustutavad ühe eseme kaupa tahvlilt ja nimetavad, mis nad kustutavad- kuni tahvlile jääb jälle tühi tuba.
Sama meetodit saab kasutada ka klassiruumi, kooli, kaupluse, teatri, kino….teemade käsitlemiseks.Võimalusi on palju!

Lõpetuseks soovitan julgesti osaleda koolitusel ja kasutada tundide ilmestamiseks erinevaid aktiivõppemeetodeid!

Kommentaare ei ole: