13.4.08

Et kõike ausalt ära rääkida pean alustama sõbrannast, kes tutvustas mulle Comeniuse projekti ja võimalust koolitada end välismaal (www.hkk.ee). Pean veel tunnistama, et välismaa oli alguses selle projekti juures köitvam kui koolitus. Otsisime lõpututest kataloogidest välja meid huvitava koolituse (ja kõige soojema maa) ning umbes nädala jagu õhtuid kulus selleks, et põhjendada, miks just meie oleme need, kes vajavad seda konkreetset koolitust kõige enam. Ainult kaks kuud küüntenärimist ja ootamist ning positiivne vastus oligi käes.
Koolituselt ja Küproselt ootasin ma palju. Päikest loomulikult, palju vabas õhus liikumist ja asjalikke meetodeid, mida saaks klassis kohe kergesti kasutada. Päikest, nagu te isegi nägite, me ei saanud, kuid kõike muud sain ma rohkem kui lootsin. Tähtis ei olnudki lõpuks see, milliseid nippe õppisime, sest paljusid mänge ja harjutusi olime kõik mingil eluetapil õpilaste ja õpetajatena läbi teinud, vaid see kuidas ja kellega me seda tegime. Õpetajaid oli Soomest, Poolast, Rumeeniast, Hispaaniast (s.h Tenerifelt), Potugalist (Madeiralt), Itaaliast, assistendid Küproselt ja Rootsist. Me kõik olime erinevate taustadega ja õpetasime erinevas vanuses ja erinevate vajadustega lapsi. Meie kambas oli õppealajuhatajaid, algklasside õpetajaid, tugiisikuid, nõustajaid-psühholooge, kurtide ja autistidega töötavaid õpetajaid. Me tegime palju rühmatöid, mängisime mänge, lahendasime probleemülesandeid, käisime ekskursioonidel,















kohaliku naise Sullaga külatuuril ja tema kodus, mägironimas, rannas, kaljudel päikeseloojangut vaatamas, öösel ujumas. Meie õhtusöögid kestsid tunde ja lõunapausid veetsime vihmastel päevadel kamina ees lobisedes.
Selle reisiga sain taaskord veidi targemaks. Ma ei saa öelda, et õppisin ennast tundma või teistega arvestama või seda, kuidas õpilasi motiveerida. Ma õppisin lihtsalt juurde. Avastasin nii mõndagi uut, taasavastasin midagi vana, motiveerisin eelkõige ennast, sain juurde nii mõnegi sõbra ja mälestuse, mida elu lõpuni kalliks pidada. Ma võin öelda, et kasvasin selle nädalaga palju suuremaks. Ja kõige selle pärast ma soovitan soojalt, kellel on veel seiklushimu ja kogemissoovi, kasutage see suurepärane võimalus ära ja sellest saab mitu korda kallim ja kaunim mälestus kui ükskõik millisest turismireisist.
PS. Mängude kirjeldused on minu ülemises sahtlis ja rohkem pilte näete www.nagi.ee/photos/piretraig

10.4.08

Peeglike, peeglike seina peal...

09.-10. aprillil toimus Tartus koolikatsujate (st sisehindamise nõunike) lõppkonverents "Oma tehtud töö on meistretöö".*


See on kõige raskem.
Iseenda üle on hoopis raskem kohut mõista kui teiste üle.

Kui sa suudad iseenda üle õigesti otsustada, siis oled tõeline tark.

Antoine de Saint-Exupery „Väike prints”

2006. aastal kehtestati õppeasutustes sisehindamise kohustus ja õppeasutuste nõustamine sisehindamise küsimustes ning muudeti riikliku järelevalve korraldust.

Kooli sisehindamine on igapäevane peeglisse vaatamine ehk tegemist on pideva protsessiga, mille eesmärgiks on tagada õpilaste arengut toetavad tingimused, õppeasutuse järjepidev areng, selgitades välja õppeasutuse tugevused ning parendusvaldkonnad. Sisehindamine annab võimaluse iseennast hinnates ausalt ja teadlikult oma tugevuste ning nõrkustega tegeleda.

Meie kooli sisehindamise strateegiagrupp on saanud TERA sisehindamissüsteemi "SORDISEEME" just sellisesse staadiumisse, et on aeg hakata kõigile osapooltele seda tutvustama ja ühiselt testima. Uute õpilaste suur arv on meile tõeline tunnustus ning usaldus, mis sunnib meid jätkuvalt igati usalduse väärilised olema!

*õige ongi meistretöö!

9.3.08

Meelte teritamine TERAs

Täna toimus TERAs sel kevadel tegevust alustava lasteaia TERAKE personalivaliku raames avastusõppe koolitus "MEELED".

Pole enam mingi uudis, et inimesed omandavad uut informatsiooni oma 5 meele kaudu. Mida teadlikumalt õpib laps tähelepanelikult vaatama, kuulama, katsuma, maitsma (ettevaatust!) ja nuusutama, seda rikkalikum on tema keelekasutus, integreeritum mõtlemine ja arenenum maailmatunnetus. Avastusõpe lisab uue info omandamisele veel sotsiaalse arengu võimaluse, aktiivset teadmise ja arusaamise konstrueerimise, õpitava materjali seotust tegeliku eluga ja suurepärase ainete seoste loomise kogemuse. Avastusõpe on üks võimalik metoodika loomulikul viisil integreerida keeleõpe, matemaatika, bioloogia, sotsiaalsete oskuste areng, kunstiõpetus ja käsitöö, geograafia, keemia, jpm.

K: Aga mida me siis täna TERAs avastasime?

V: Kuulasime tähelepanelikult erinevate materjalide heli ja nuputasime, mis seda heli küll teeb.






















V: Nuusutasime ettevaatlikult häid ja halbu lõhnu.






















V: Ja koolitaja Toomas Tenno avastas, kuidas töötab uus popcorni masin!
Aga miks me küll popcorni tegime? Mis Sina arvad?






















Alates tänasest on TERA-l oma komplekt avastusõppe vahendeid, metoodika raamat ja popcorni masin!

Põnevat avastamist kõigile TERAlastele!

24.2.08

Miski pole võimatu

...

Hea sõber,


ma tean, et Sinu töid ja päevi täidab argine hool. Hool oma töiste kohustuste ees. Hool laste kasvamisest ja kasvatamisest. Hool oma pere käekäigu eest, oma kodu eest. Ja oma riigi eest. Su riik on niisama oma kui Su kodu, sest ta ongi Sinu oma. Sa istud õhtuti, üürikesel hetkel enne und, sageli väsinuna ja tülpinuna, arvutiekraani või ajakirja, ajalehe või raamatu taga, ja mõtled: kas see ongi kõik? Kas see ongi unistuste elu ja unistuste Eesti? Ei, sest keegi ei võta meilt unistusi, kui me ise neid endalt ei võta. Miski pole võimatu, kuni pole tõestatud vastupidist. Jah, sest seda, mis meil on, on tohutult!

Milline rahuldus on teada, et su laps saab hakkama. Mitte ainult klassis, vaid ka maailmas.

...

Eesti Vabariigi president Toomas Hendrik Ilves

Tashi Delay!*

22.-23. veebruaril toimus Cantervilla lossis Tartu Erakooli töötajate terviklikku arengut toetav koolitus.

Esimese päeva pärastlõunal saime lisaks lossi uudistamisele
ja muusikaõpetaja Sirje poolt juhitud ühislaulmisetele õppida
tiibeti, jaapani ja tai lõõgastavaid, energetiseerivaid ning tervislikku eluviisi toetavaid võimlemisharjutusi. 5 tiibetlase harjutus on hea meelde tuletada järgmiselt Youtube'i leheküljelt:

http://www.youtube.com/watch?v=H99fIotNcbE

Ja jaapani harjutused leiad siit:
http://www.sloleht.ee/index.aspx?v=forum&subtopicID=10679


Teise päeva hommikul oli meie külaliseks-koolitajaks Viive Einfeldt. Viive läbiviidud seminar aitas meil teadvustada oma "varivalitsuse" ehk uskumuste mõju meie tegelikkusele, igapäeva
reaalsusele nii isiklikus elus kui õpetajatöös.
- Meie mõtted levitavad teateid nagu lill levitab lõhnu, mis mõjutavad teisi meid ümbritsevaid teadvusi selles suunas, et me tõmbame ligi elamusi, mis vastavad meie alateadvuses kinnistunud tõekspidamistele (Karl Prembin sai 1981. a selle avastuse eest Nobeli preemia).

- Teadvustades oma sügavamaid tõekspidamisi suudame luua oma unistuste tegelikkuse. Tänase päeva mateeria on eilse mõtte vili.

- Uskumused loovad tegelikkust, milles me elame. Kuidas Sinu uskumused toetavad Sinu soovitud elulugu, suhteid, saavutusi, puhkehetki?

- Milliseid uskumusi vajavad õpetajad, et luua rahuldustpakkuv reaalsus?
Nt Ma armastan oma tööd. Iga laps on väärtuslik. Ma teen oma parima. Me tunnustame üksteist. Ma olen mõistev.

- Millised on need uskumused, mida saame anda kaasa oma õpilastele?
Nt Ma saan hakkama! Iga inimene on väärtuslik. Minust sõltub see, kui hea meil siin on.
Nende uskumuste kujunemisel on abiks mitte ainult õpilase tulemuste/pingutuste tunnustamine, vaid tema valikute ja vooruste tunnustamine.

- Maailm, milles me elame, on maailm, milles me valime elada - kas teadlikult või alateadlikult. Suurepärasuse sünd algab sellest, kui saame teadlikuks, et USKUMUSED ON MEIE VALIK. Uskumus võib olla teadlik valik.

Lõunase maitseelamuse järel ootas meid võimalus avastada lossi
ümbrust orienteerumise abil!
Professionaalse orienteeruja Kalle valmistatud kaartide ja juhendamise järgi võtsime ette 2 km matka ümber järve kogudes üheksast punktist vajalikke tähti ning kümnendas punktis tuli saadud tähtest (saadud tähed olid: vasaragaredis) moodustada kuulsa Eesti mehe nimi :)!

Vana indiaani tarkus ütleb:
"Sulle on antud neli asja: Tarkus, Teadmised, Vägi ja Anne. Neid nelja õnnistust pead sa austama heade mõtetega, heade sõnadega ja headusega teiste vastu."

Palju tahtejõudu ja tarkust meile soovitud tulemusi loovate uskumuste kasutusele võtmisel, mis suurendaksid rahulolu Oma Looga!

* Ma näen sinus suurepärasust! /tiibetlaste tervitus/

20.2.08

Koolikiusamine – kool, kodu, internet

Kiusamise ennetamine on nagu tolmu pühkimine. Pühid ja pühid, tolm tuleb omal moel. Elamised erinevad hooldamise poolest. Millise hoolega, milliste vahenditega, kui tihti, regulaarselt või mitte, seda tehakse. Kas seda üldse tehakse ... Millised on kokkulepped, kas saabastega tullakse tuppa, kas voodi peal hüpatakse. Kas on mõeldud selle peale, kuidas muuta tolmu pühkimine hõlpsamaks. Kas tolmu pühkimine on endastmõistetav või hoopis salgamist väärt tegu.

Endla Lõkova (Valga Gümnaasium)

7.-8. veebruaril toimus Tallinna Ülikoolis Põhjala Foorum: Koolikiusamine – kool, kodu, internet. Esimesel päeval esineti kokkuvõtetega lastekaitse ja kiusamise teemadel. Teisel päeval toimusid praktilised töötoad, mis lõppesid kokkuvõtte ja ühise diskussiooniga.

Esimese päeva juhatas sisse Lastekaitse Liidu teatritrupp „MEIE“. Tegemist on sotsiaalteatri vormiga foorumteater, mis pakub võimaluse näha sotsiaalseid probleeme ja proovida neid lahendada. Publik pole lihtsalt abitu pealtvaataja, vaid just koos publikuga pannakse teatritükk kokku. Iga etendus on erinev ja kordumatu.

Tartu Ülikooli õppejõud Kristi Kõiv

Kiusamise tunnused:

  • agressiivne käitumine
  • tahtlik
  • korduvus (õpetaja ei identifitseeri)

Kiusaja suhtub vägivalda positiivselt, ta kasutab seda oma eesmärkide saavutamiseks.

Rootsi laste ja kooliõpilaste võrdse kohtlemise esindaja Lars Arrhenius

Rootsis võeti 1. aprillil 2006 a vastu laste ja kooliõpilaste diskrimineerimise ja muu alavääristava kohtlemise keelustamise seadus, mille eesmärk on tagada turvaline õpikeskkond kõigile lastele. Seoses seaduse rakendamisega loodi võrdse kohtlemise esindaja ametikoht. Seaduse täitmist koolides jälgivad diskrimineerimise valdkonna ombudsmanid kui ka esindaja. Kui koolid seadust rikuvad, võib esindaja või ombudsman anda lapse või õpilase nimel sisse kahjutasunõude.

Lastekaitse Liidu ja Inimõiguste Instituudi asutajaliige Merle Haruoja

Õigustega koos on lapsel ka kohustused. Igal lapsel on kohustus arvestada asjaoluga, et tema õigused lõpevad seal, kus algavad teiste inimeste õigused.

Eesti Lastevanemate Liidu juhatuse liige Aivar Haller

Ükski terve rebane ei söö tervet kana – looduses on tasakaal. See pole mitte olelusvõitlus vaid koostöö. Vaja on muuta uskumust, et olelusvõitlus viib edasi. Tuleb ka ise käituda printsiibi järgi, et evolutsiooni alus on koostöö.

Maailma suurim defitsiit on sallivus.

Londoni Ülikooli doktorant Robert Slonje

Küberkiusamine on kiusamisviis, mis toimub kommunikatsioonivahendite, näiteks mobiiltelefonide ja interneti kaudu.

Tunnused:

  • kiusaja saab ohvri igalt poolt kätte
  • ei teata, kes on kiusaja (seega ei saa ka vahele astuda)
  • kiusaja ei saa mingit tagasisidet ohvri reageeringu kohta (kiusajal ei saa tekkida tunnet, et äkki on ta liiga kaugele läinud)
  • ohvri jaoks hullem kiusamise viis kui tavaline
  • asendusnime kasutades, ei tunne kiusaja, et ta teeb midagi valesti
  • vajab kiusajalt eeltööd (ohvri telefoninumbri või meiliaadressi välja otsimine, endale varikonto tegemine)
  • filmiklipi internetti lisamisel on suur publik
  • tüdrukud on sagedamini ohvriks kui poisid
  • toimub peamiselt peale kooli (kuid on kooli probleem)

Haridus- ja teadusministeeriumist Tõnis Lukas

Õpilasi suudavad kaitsta need õpetajad, kes ise tunnevad end koolis kaitstult.

Tallinna Ülikoolist Mare Leino

Koolivägivalla kontekstis räägitakse valdavalt õpilaste omavahelistest võimumängudest. Vahel jõuavad avalikkuse ette ka lood nö ebapedagoogilistest õpetajatest. Harvem analüüsitakse õpilaste poolt õpetaja vastu suunatud psühhoterrorit. Igal juhul jääb süüdi õpetaja – mis ta siis laseb endale pähe istuda?! Õpilase provokatiivne käitumine on tagantjärgi raskesti tuvastatav. Meil on lastekaitseseadus, aga kes kaitseks õpetajat tema vastu suunatud vägivalla est? Ilmselt tuleks käivitada õpetaja kaitse seaduse loomise protsess.

Vägivald õpetaja vastu:

  • õpilase üleolev suhtumine
  • ropendamine
  • korraldustele mitte allumine

Kuidas toimida:

  • mõjutusvahendite suuredamine (saame ainult rääkida)
  • palgata sotsialpedagooge, abiõpetajaid, psühholooge jm
  • senisest mitmekülgsem süvenemine õpilase probleemide põhjustesse (õpetajal vaja aega)

Lastekaitse Liidust Mari-Liis Keskpaik

Eestis algatati koolirahu programm 1999. aastal Eesti Noorsootöö Keskuse eestvedamisel. Koolirahu programmi eesmärgiks on saavutada koostöö õpilaste ja õpetajatega, noorte ja täiskasvanutega sõbralik ja turvaline koolikeskkond. Programmiga liitumisel saab kool aasta ringi teavet koolikeskkonna parandamise ja noori arendava vaba aja sisustamise võimaluste kohta, lisaks soodustusi seminaridel ja konverentsidel ning võimalusi tegevustes kaasa lüüa. Programmi traditsioonilisteks tegevusteks on saanud Koolirahu väljakuulutamise tseremoonia iga õppeaasta alguses ning plakatikonkurss. Koolirahu programm propageerib kooli enese initsiatiivi koolikeskkonnast tulenevate probleemide lahendamisel, pakkudes ideid koolikeskkonna parandamiseks.

Eesti Õpilasesinduste Liidu esimees Merilin Piipuu

Palun ära kiusa mind, ole minu sõber!

Igale koolipere liikmele on teada tunne, et ei taha jälle sinna tundi minna ning kui tund lõppeb, võib näha nii õpetajat kui ka õpilast pingest kangeid õlgu alla laskmas ja sügavalt hingamas.

Kinnitust sellele, et koolikiusamisel on suur osakaal õpilaste ja õpetajate vahelisel suhtlemisel, saame TLÜ korraldatud uuringu „Kool kui arengukeskkond ja õpilaste toimetulek“ järeldustest: 7,0% õpilastest on puudunud kartuses, et õpetaja neid kiusab ja vaid 2,3% on puudunud kartuses, et teised õpilased kiusavad ja narrivad. Õpetaja poolne kiusamine võib avalduda järgmises: hääletoon, naermine, küsimused, norimine, mõnitamine, märkused, hinded ... Kuigi antud juhul on uuritud ainult ühe osapoole seisukohta, kannatavad koolivägivalla all mõlemad – nii õpilased kui ka õpetajad. Olukorrani, kus klassitunnis valitseks vaba õhkkond, kus õpetajad ja õpilased julgeksid rääkida oma tunnetest ja mõtetest, on pikk tee, sest tekkinud sallimatus on raske kaduma ja pole ka kerge andeks andmine.

Aidakem üksteisel endaga rahul olla ja õigesti käituda.

Keegi ei tohi kurvana koju minna!

Kuressaare Põhikooli direktor Jaan Lember

Kooli ei tohi tulla kurjana ja paha tujuga. Jää parem koju ja esita hädavale.

Õpetaja pole liinitööline. Vahetund olgu õpetajale puhkuseks ja korda pidagu õpilasvalve (9. klassi õpilased).

Näpunäited:

  • lugege läbi võimalikult palju, mida on kirjutatud (rohkem võiks teada CAP – programmist, Ühise Mure Meetodist jm)
  • uurige või laske uurida oma kooli probleemideringi ja vaadake tegelikkusele näkku
  • otsige ja leidke seosed (õppeainete vahel, õppeainete ja õpilase arengu vahel, probleemide ja lahenduste vahel ...)
  • juhtumite lahendamisel hoidke pea külmana ja süda soojana
  • alati pole süüdi see, kes süüdlasena paistab
  • muutke halb olukord heaks õppetunniks ja analüüsige, mida õpetlikku oli juhtunud loos teie jaoks
  • väljasõit ja keskkonnavahetus annab võimaluse lastel näha üksteise teisi külgi
  • kõige raskem on konflikti vahendaja roll – keegi ei tohi tunda, et just tema on süüdi
  • tunnustada siis kui kõik ei ole nii nagu me tahaksime kuid on märgata ka väikseim edasiminek
  • loovus aitab kiusamise teemat koolis käsitleda, sest emotsioon ja elamus kaaluvad üles tonni fakte; kui koolis ainult räägitakse reeglitest, pole seal piisavalt sõprust ja armastust (kõikvõimalikud üritused, mis saavad kanda sõnumeid, mida on vaja esitada; kooli seinakunst; klassijuhataja tunnis „Tore koolipäev on minu teha“)
  • kaasa tasub lüüa koolirahu programmis, Lastekaitse Liidu kampaanites ja teha teiste koolidega koostööd

Koolivägivalla konverentsil osalesid Thea ja Kristi.

Konverentsi ettekanded ja muud põnevat võib leida Lastekaitse Liidu kodulehelt: http://www.lastekaitseliit.ee/

Koolirahu kodulehekülg: www.koolirahu.ee