Õp Malle käis vaheajal koolitusel, kus esines Tallinna Ülikooli õppejõud Tiiu Kaljas, kes rääkis motivatsioonist ja mõtestatud õppimisest. Siin edastab ta meilegi ühe osa õppejõu ettekandest.
Mida mõistame motivatsiooni all?
* Motivatsioon on sisemine seisund, mis aktiveerib, juhib ja hoiab alal teatud käitumist.
* Peab olema eesmärk, mille poole püüelda ja tahe seda teha.
* Käitumise algataja, suund ja järjekindlus.
Mida mõistame õpimotivatsiooni all?
* Üldiselt võib õpimotivatsioon jaotada kaheks:
1) sisemine õpimotivatsioon (õpitakse selleks, et targemaks saada, õpitakse kogu eluks, õpitakse iseendale);
2) väline õpimotivatsioon (õpitakse kellegi teise või väljastpoolt tuleva stiimuli pärast).
Sisemist motivatsioon tõstvad meetodid:
• seleta või näita, miks konkreetse teema/ülesande/materjali õppimine on oluline;
• loo ja püüa üleval hoida õpilaste uudishimu;
• kasuta õpetades erinevaid tegevusi, püüa vältida rutiini tekkimist;
• kasuta õpetamisel mängu;
• sea õppimisele/õppijatele eesmärgid;
• leia õpetamisel seoseid õpilaste huvidega;
• aita õpilasel koostada tegevusplaan.
Õpikeskkonnast tulenev motivatsioon
* Ärata õpilastes tähelepanu ja hoia seda
* õpilaste aktiivsus –tegevus tunnis - (meisterdamised, katsed, mängud, rollimängud, jne)
* Vaheldusrikkus- erinevad õpetamisstiilid- (rühmatöö, diskussioonid, projektõpe, loeng)
* huumor – aitab tähelepanu köita
* konflikt – väärad väited, mis on vaja ümber lükata
* konkreetsed näited – näited elust endast, näitlike vahendite kasutamine
* küsitlus - esita küsimusi või probleeme õpilasele lahendamiseks, kasuta probleemülesandeid
* Tähtsusta teadmisi, õppimist– ühenda õpilaste vajadused, eesmärgid ja huvid
* kogemus – selgita õpilastele, kuidas õpitav haakub juba olemasolevate teadmistega, kogemustega;
* praegune väärtus - kuidas õpitav täna sind mõjutab
* kasulikkus tulevikus – kuidas õpitav homme ja tulevikus sind mõjutama hakkab;
* valik – luba õpilasel valida erinevaid meetodeid ülesande lahendamiseks või oma tegevuse organiseerimiseks
* Kujunda õpilastes enesekindlust
* positiivse eduelamuse saamine
* omandatud uute teadmiste kohene rakendamine
* omandatud uute oskuste demonstreerimine
* Saavuta õpilastes rahulolu – sisemise õppimissoovi suurendamine
* tagasiside andmine
* tulemuste väärtustamine - kui õpilased väärtustavad tulemusi, on nad motiveeritud õppima.
Mõtestatud õpetamine ( E. Pehkonen)
* Õpetamine peab olema tähenduslik õpilase seisukohalt vaadatuna
* See, mida õpetame, on teisejärguline
* Mida tähendusrikkamalt – mõtestatult me õpetame, seda vastutustundlikumalt suhtuvad õpilased oma õppimisse
* Kvantitatiivsed muudatused õpilaste teadmistes– anname palju informatsiooni
* Kvalitatiivsed muudatused õpilaste teadmistes – kui informatsiooni anname struktureeritult, kui eristame informatsiooni hulgast olulisema jne.
* Õpetamise eesmärk on kvalitatiivsete muudatuste saavutamine õpilaste teadmistes: õpetaja ei ole ainult informatsiooni edastaja ega õigete vastuste kontrollija, vaid õpilase abistaja, teejuht, nõuandja.
* Õpetaja peab tungima õpilase mõtlemisse.
* Õpetaja peab aru saama, kuidas on õpilase teadmised seostatud
* Tuleb läbi viia matemaatilisi eksperimente: praktilisi töid, projekttöid, matemaatilisi mänge, jne.
* Viimastega suuname õpilasi süstematiseerima oma teadmisi
* Mõtestatud õpetamine eeldab probleemikeskse õpetuse rakendamist koos kommunikatsiooniga tunnis.
Mõtestatud õpetamine tagab eelkõige õpilastes sisemise motivatsiooni teket
* Õpilaste teadmiste säilitamine, taseme hoidmine – mõtestatud õppimine võimaldab taset hoida, seoste loomine aitab teadmisi sälitada
* Suhtle võrdselt poiste ja tüdrukutega – leia rohkem võimalusi poiste motiveerimiseks
* Väldi negatiivsete hoiakute tekkimist õppimisel – foobia, äng
* Positiivse suhtumise kujundamine õppeainesse
Mis on matemaatika?
• Matemaatika on seoste õppimine
• Matemaatika on mõtlemise viis
• Matemaatika on kunst, millel on seesmine korrastatus
• Matemaatika on keel, mis kasutab täpselt defineeritud sümboleid ja oskussõnu
• Matemaatika on töövahend igapäevases elus hakkama saamiseks
• Matemaatika on FUN
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar