6.3.09

AHHAA-keskuses: INTEGREERITUD (LÕIMITUD) ÕPE *



Integreeritud tervik on suurem kui üksikosade summa. /Heino Liimets/

Tegelik maailm ei ole enamasti turvaliselt lahterdatud. Õppekavaülesed teemad ja projektid nõuavad õpilastelt sotsiaalset, emotsionaalset, tunnetuslikku ja isiklikku suhet ümbritsevaga. Niisiis muudavad need teemad ja projektid õppe elulisemaks. Õpilased töötavad paremini kaasa, saavad asjaga seotud ainete kohta rohkem teada, oskavad koolis õpitut paremini ellu rakendada.

Näited (lk 133-135):
Teema: Aardejaht
kodanikuõpetus - uurige, mida lapsed väärtustavad
loodusõpetus - maavarad
emakeel ja kirjandus - R.L. Stevenson "Aarete saar"
kehaline kasvatus - kompassi abil varanduse leidmine erinevaid takistusi ületades
matemaatika - mõõtmised, mõõtühikud, jms
Neile ülesannetele järgneb ühisprojekt emakeelest, ajaloost, kodanikuõpetusest ja kunstiõpetusest.

Lõimimise kitsaskohad:
1) nõuab rohkem planeerimisaega
2) ühistes aine-, keele- ja õpioskustes on raske kokku leppida
3) võib tekkida vaidlusi projekti eesmärkide üle
4) hirmutab osa õpetajaskonnast
5) võib nõuda investeeringut väljaõppesse
6) sobivat raskusastet on keerukas määrata
7) mõned lapsevanemad/õpilased ei pruugi käsitleda seda tööna/õppimisena
8) õpetajad pole harjunud koostööd tegema
9) hindamise kohta on keeruline kokkuleppele jõuda
10) mõni õpilane võib küll lõbu pärast liituda, aga mitte kaasa töötada
11) raske on kooskõlastada õppe- ja ainekavade sisu ning ülesehitust

Lõimimise eelised:
1) aitab siduda õpinguid koolivälise maailmaga
2) aitab seostada erinevaid aineid
3) aitab teavet sünteesida
4) loob harjumuse teadmisi ja oskusi õppeainete vahel üle kanda
5) edendab konstruktiivset suhtlemist
6) aitab paremaid tulemusi saavutada
7) võib edendada rühmade ausat konkurentsi
8) tekitab teiste vastu lugupidamist
9) edendab aktiivset õpetamist/õppimist
10) võimaldab paremini arvestada erinevaid õpistiile
11) võimaldab paremini arvestada erinevaid võimekustasandeid
12) edendab koolisiseseid kokkuleppeid soovitud tulemuste, väärtuste ja hindamise kohta
13) aitab luua õpetajaskonnas ühtseid arusaamu


*Allikas: P. Mehisto, D. Marsh, M. Jesús, F, Martín, K. Võlli, H. Asser "Lõimitud aine- ja keeleõpe", Tartu 2008

Kommentaare ei ole: