3.11.07

Elukestva õpihuvi toetamine



Laupäeval, 3. novembril, toimus Tartu Ülikooli haridusteaduskonna aulas Eesti Haridusfoorumi eelfoorum "ALUS- JA PÕHIHARIDUS - ELUKESTVA ÕPIHUVI KUJUNDAMISE ALUS". Meeldejäävaimateks esinejateks, kes tõsiselt õpihuvi toetamiseks nii lasteaias kui koolis häid lahedusi pakkusid, olid TÜ professor Toomas Tenno ja Valgamaa Kutseõppekeskuse pedagoog-metoodik, "Õppimine on tõesti huvitav" raamatu autor Peep Leppik.
Prof Toomas Tenno on tuntud avastusõppe misjonär Eestis. Tema eestvedamisel on mitmetes Eesti lasteaedades ja koolides käivitumas lapsi kaasav uurimuslik õppeviis - avastusõpe.

Mis on AVASTUSÕPE?

1) lapse igapäevaeluga seotud ja ümbritsevat maailma puudutavate probleemidega tegelemine eksperimentide, uurimustegevuse kaudu ning neile laheduste leidmine;
2) lapsed õpivad kaaslaste arvamusi ära kuulama, väitlema ja oma seisukohti põhjendama, püstitama hüpoteese, esitama küsimusi ja eksperimenteerima;
3) lapsed tunnevad, et nad on vahetult kaasatud teadusharidusse, neil tekib positiivne suhtumine teadusesse ja tehnoloogiasse;
4) oluliselt suureneb arusaam õpitavast;
5) areneb laste loovus ja kriitiline mõtlemine, kujunevad praktilise töö oskused;
6) areneb meeskonntööoskus, mis õpetab lapsi arvestama üksteise seisukohti.

Oma ettekandes võrdles prof Toomas Tenno ainekeskset ja õpilasekeskset õppekava. 21. sajandi infoühiskonnas kohenemiseks ja õnnestumiseks on kahtlemata eelis õpilasekesksel õppekaval. Õppekava, kus puuduvad ainetevahelised piirid, õpe on terviklik, rõhuasetus on käelisel tegevusel, vaatlusel, katsetamisel, sotsiaalsete oskuste arendamisel, loomingulise ja iseseisva mõtlemise, kirjaliku ja suulise väljendusoskuse arendamisel, aitab saavutada õppijast lähtuvate pädevuste omandamist.

Milline on KÕIKI LAPSI ARENDAV KOOL?

* lapse loomulikuks eluavalduseks on ümbritseva maailma tundmaõppimine
* lapsed on uudishimulikud ja uurimusliku käitumisega, mis kaob kiiresti ainekeskseks ehk faktipõhisele õppele ülesehitatud koolis
* avastusõpe suunab lapse loomuliku uudishimu maailma saladuste avastamisele
* õpe koolis pakub lastele rahuldust ja eduelamust
* lapsel säilib õpihimu kogu eluks

Peep Leppik kinnitas avastusõppe tähenduslikku mõju õppimisele öeldes, et õpilase enesearendamise instinkt on kogu õppimise aluseks. Laps sünnib maailma kaasas ürgne instinkt avastada maailma, uurida ümbritsevat. Kui seda ei "kasteta", siis ta hääbub.
Kõige tähtsamaks ülesandeks õpetajatöös on õpilase sünnipärase uurimusliku käitumise säilitamine ja arendamine.

Kommentaare ei ole: